otsikkokuva otsikkokuva
etusivu     |     tapahtuu     |     jäseneksi?     |     säännöt     |     galleria     |     myyntituotteet     |     yhteystiedot

GĘŠINGURIN MATKA ISLANTIIN 1.-8.8.

13 henkilön seurue lähti matkaan perjantaina 1.8. aurinkoisesta ja helteisestä Suomesta Islantiin, jossa lämpötila reissumme aikana oli keskimäärin varmaankin 13:n asteen tienoilla. Osa reissaajistamme minä mukaanlukien oli jo aikaisemmin käynyt Islannissa kerran tai kaksi, joten moni asia oli jo tuttua. Maisemiin ei silti kyllästy - niitä olisi jaksanut ihailla enemmänkin! Ajoimme viikon reissumme aikana paljon ja automatkoihimme mahtuikin runsaasti hämmästystä, ihailua ja etenkin raikuvaa naurua.

Matkamme aikana meillä oli kolme ratsastusvaellusta. Suurin osa osallistui kahdelle, joista ensimmäinen oli koko porukan yhteinen. Tämä taisikin useimpien mielestä olla se hauskin reissu. Oli niin mukavaa, kun sai rupatella ystävien kanssa samalla kun tölttäili pehmeällä hevosella vieritysten pitkillä hiekkateillä ja niittypoluilla. Oli erikoista, että vaikka hevoset olivat meille ennestään tuntemattomia, niihin tunsi äärimmäisen suurta luottamusta. Myös yhden ratsastajatytön isä, joka oli ensimmäistä kertaa hevosen selässä, intoutui tölttäilemään jopa reippaamman puoliskon matkassa eikä olisi malttanutkaan enää kävellä ollenkaan.

Ratsastuksen jälkeen kävimme katsomassa Gullfossia ja Geysireitä. Osa meistä oli ne jo nähnyt, mutta uusi kerta ei ollut pahitteeksi - ovathan ne näyttäviä. Shoppaillessamme ratsastustarvikekaupassa Sellfossissa tuli eräälle ryhmästämme mieleen kysyä myyjiltä ratsastuskilpailuista. Hellassa oli kuin olikin menossa ratsastuskilpailut, joiden finaalit alkaisivat muutaman tunnin päästä. Hellaan ei majoituspaikastamme Vatnsholtista ajanut kauaakaan, joten lähtöpäätös oli helppo tehdä. Näimme useita upeita hevosia ja suorituksia! Oli hienoa päästä näkemään, millaista kilpaileminen on Islannissa. Ehkä otamme oppia...

Kun meillä oli "vapaapäivä" ratsastuksista, suuntasimme automme kohti Jökulsarlónin jäätikkölaguunia. Matkaa sinne taisi kertyä 300kilometriä suuntaansa, vaikka aiemmin olimme kartasta katsoneet matkan lyhyemmäksi. Se ei kuitenkaan haitannut, sillä perille päästyämme näky oli henkeäsalpaava. Olin itse monien muiden tavoin haaveillut jo pitkään jäätikölle pääsystä. Jäätikkölaguunilla kierreltiin suurella veneellä noin puolen tunnin kierros, jonka aikana meille kerrottiin jäätiköstä ja saimme jopa maistaa siitä palan sen puhtauden ansiosta.

Seuraavan vaelluksemme teimme kahdessa porukassa, kokeneemmat ja aloittelevammat ratsukot erikseen. Ensimmäistä vaellustamme oli vaikea päihittää, mutta meillä oli hauskaa ja saimme mennä todella reippaasti. Vaelluksellamme oli paljon hyviä ratsastajia myös muista maista ja heihinkin pääsimme hieman tutustumaan. Pisimmällle vaelluksellemme, "Beach Tourille" osallistui ryhmästämme neljä. Retki kesti useamman tunnin, joiden aikana pääsimme ratsastamaan monien matalien jokien yli. Kohokohta tällä reissulla tosin kaikkien meidän mielestämme oli se, kun pääsimme ratsastamaan meren rannalle mustaan hiekkaan. Meillä kaikilla oli allamme melko reippaat hevoset, joten onneksemme pääsimme rannalla myös hieman laukkaamaan. Maisemat olivat huikeat! Tämän vaelluksen jälkeen pulahdimme Gamla Laugin -nimiseen kuumaan lähteeseen Fludirissa. Kyllä kelpasi pitkän ratsastuksen jälkeen.

Viimeiset päivämme vietimme Reykjavikissa hotellissa. Illat pelasimme innokkaina ristiseiska -korttipeliä hotellilla ja nauru raikui varmasti kauas. Hyvää ruokaa söimme vatsat niin täyteen monta kertaa päivässä, että palautumisessa voi kestää hetken... Shoppailimme myös päivän ostoskeskus Kringlanissa sekä ostoskatu Laugavegurilla, unohtamatta kaikkia niitä hevostarvikekauppoja, joissa kävimme!

Viikkoon mahtuu niin paljon nähtävää ja niin paljon naurettavaa, ettei kaikesta edes pysty yhdessä tekstissä kertomaan. Alla on joitain matkalaistemme ottamia kuvia viikon varrelta. Niitä katsellessa tulee kova hinku päästä takaisin...Toivottavasti pääsemme taas parin vuoden päästä reissuun!